About Me

Puasa ketika Sakit??

Assalamualaikum readers

pening-pening lalat
PS: Entry kali ini bukanlah dalam bidang yang saya expert. Tapi post ni saya karang berdasarkan xplanation yang saya terima dari orang yang PAKAr. ^^ Selamat membaca

Bila seseorang tu sakit terutamanya waktu bulan puasa, haruskah dia teruskan puasa atau sebaliknya?? Lets say lah, bila somebody tu kenak demam panas yang berabis macam Megi Kari berapi. Perlukah dia teruskan puasanya atau berbuka untuk menyembuhkan sakit nya tu?
Kalau dulu, prespektif aku adalah lebih baik teruskan puasa. kan sakit, so kalau aku puasa insyaALLAH banyak lagi pahala yang aku dapat. Mujahadah lah katakan.

Namun, aku telah mengubah prespektif aku kerana Ustaz aku. Aku telah mengajukan persoalan yang berbentuk

"Ustaz, kalau mana lebih baik. Teruskan berpuasa ketika sakit, atau sebaliknya"???

So, melalu explanation yang aku terima. Ustaz tu cakap, kita berpuasa untuk menyihatkan bukan menyakitkan. jadi, sekiranya puasa kita akan menerukkan sakit, lebih baik kita berbuka puasa. Tapi kena ganti lah. Jangan nak lari ok, ganti-tetap ganti. 


Jadi, kesimpulannya. Kalau sakit, lebih baik kita bersungkai. So, sakit kita tidak menjadi lebih teruk. Kalau makin teruk, macam mana kita nak puasa untuk hari-hari yang seterusnya kan????
Lagipun Islam itu tidak MENYUSAHKAN. Tapi, tidak salah kalau kita mampu bertahan. Aku hari tu bertahan jugak masa kena ASma. Alhamdulillah. Tapi alasan aku, MALAS NAK QADA'. Hihi.
Itu jak kali ni kot. Salam. ^_^v dari Egypt Dzulkarnain.










0 comments:

Post a Comment

sia rasa:

mARI BacA ^^V

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...