About Me

Halatuju Ijazah : Kehendak Diri or Parents??

Assalamualaikum.

Source from GOOGLE

PS: entry ni takda kaitan ngan sapa-sapa pun. Aku just terdetik nak post ni pasal. Adalah~~~~

Okeh, aku yakin yang ramai tengah berada dalam persimpangan dilemma. Antara ikut kehendak diri, atau ikut kehendak ibu bapa. Sometimes aku kesian jugak tengok kawan-kawan aku yang memang dah semangat giler komited nak capai cita-cita diorang. Tapi, parents diorang suru ambik yang lain. Contohnya: Miss A nak jadi dokter. Sejak dari skolah rendah lagi dah main dokter-dokter. Bila masuk sekolah menengah pulak, kat depan internet memanjang cari info pasal nak jadi dokter. Tapi tiba-tiba parents dia nak dia jadi orang lain. For instance, lectere or wat so ever. Dillema kan???

Well, aku pun kadang-kadang selalu pikir benda nih. Samada nak ikut kata hati, or puaskan hati mak bapak yang dah kasi besar aku dengan kasih saying diorang. Well, Mak aku pernah cakap:

“Kalau boleh mama nak angah jadi DOKTER”.

Bapak aku pulak

“Abah suka kalau angah ambik dentistry, macam kawan abah tuh”.

And yang paling best diorang cakap

“Abah n mama x kisah pun apa yang angah nak jadi, sebab itu masa depan Angah”.

Yeah3, aku dapat kejar cita-cita aku.  Ikut kehendak aku.  Tidak terkongkong.  Tapi at the sametime aku tahu yang dalam hati parents aku, kalau boleh nak aku jadi apa yang mereka nak.  So aku dah decide nak jadi apa yang aku nak jadi.And ianya rahsia. Tapi, berdasarkan minat aku dan kehendak parents lah. Diorang nak aku jadi D******, so memang aku minat nak jadi D******, so aku akan try to achive my ambition.

By the way, aku teringat kat seorang lecturer nih. Dia after SPM nak masuk ITM. Tapi dia dapat TESL kat oversea. Tapi dia nak jugak masuk ITM even dia tak dapat tawaran apa-apa dari ITM. So arwah abah dia suruh dia ambik kat luar Negara tuh. Dah kenak offer kan, sapa tak nak?? Jeles gak aku dengan lecterer aku sorang ni. Takpa, itu rezeki dia. And dia cerita pasal Hows he graduate sorang-sorang. And parents dia tiada di samping dia time tuh. Pedihnya susah nak diungkap.(I try to put my feet into his shoe’s). Tapi, even dia tak dapat apa yang dia mahu, tapi dia bersyukur. Cuz dia dah suka dengan bidang sebagai pensyarah ni. Dia cakap, ada berkat cuz ikut cakap mak bapak nih. 

And2, what i can say. Sila lah bawa berbincang ngan parents anda. Cuz, anda yang akan bekerja, bukan parents anda. Seems macam kurang hajar, but my mom said "Parents ni takkan bersama ngan kita selama-lamanya", And My Lecturer said "kalau kamu memang minat dengan pekerjaan tu, korang akan rasa macam tengah buat aktiviti yang korang minat, serupa ngan HOBI"



PS: aku memang nak jadi pun, ikhlas deh..bukan pasal parents. So sapa yang rasa diri dia nak jadi lain dari yang parents dia nak, better korang bincang ngan parents korang. Ni masa depan korang. U decide...Tapi apa salahnya nak ikut cakap parents kan?? Berkat gitu..

1 comments:

Aunniey Noel said...

...T.T....allah taw pa yg d rancang untuk kita kan.....hurmm....still sobbing lg kalu pikir sal nih...huhhhhhuuuhuhuuhuhuuu...day by day aku makin nda tw pa aku mau...ak da paranoid da mo merancang masa depan..huhuhuuuuu..T.T..mii~~...huhu

Post a Comment

sia rasa:

mARI BacA ^^V

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...