About Me

Tenom Sabah

Assalamualaikum Readers

Okeh before that aku nak promote sikit Smart pen for smartphone. Okeh, terbelit. Clickk to find out more on right



Or Klikk Icon kat sebelah kanan entitle "Thanxx for ur clickk" 

Okeh, ceritanya begini on 25, 26th and 27th Mei lalu. aku berjaya diperdaya oleh Bff aku tuk join lawatan Kelab Belia Rafflesia kat Tenom. Okeh, rombongan dalam 11 orang termasuk pengiring si Abang Dee@Gong. Kami bertolak dari Stesen keretapi Tanjung Aru seawal 7.40 pagi. Sebenarnya aku taknak ikut, yelah jauh kot and sekarang ni musim kemarau for aku. Gaji belum lagi masuk dan masyuk. 
So keretapi awal ni sangat ok, tenang dan macam naik kereta ja rasanya. So, bila sampai Beaufort, kami transit to Tenom. Masa tu pukul 11 lebih, sakit pinggang duduk lama kat dalam Train. So, kami pun jalan-jalan kat Beaufort. Okeh, pronounciation tuk tempat ni BOFOT. Not BE Au Fort. Beaufort ni taklah besar sangat, ada standard Putatan lah. Kedai kebanyakannnya masih lagi Kayu. Ala2 zaman dahulu, i mean bukan nak Hina. Klasik kot. Unik. I like. 

1.00 : Baris panjang kat Stesen keretapi tuk beli tiket ke Tenom. Okeh, SUMPAH jangan expect more okeh. Kawan aku awal lagi dah warning, Tingkap or Jendela keretapi yang kami akan naik ni Unik. Macam Kat rumah kampung, u know yang main Buka luas-luas.Jap Aku google

SUMBER - GOOGLE
Lebih kurang tapi main tahan kat atas, i mean Buka Ke atas. UNIK rite??? Aku respect sangat orang Sana Mampu naik keretapi tu tiap hari. Kat Tenom ni kononnya ada 4 kali perhentian dari Beufort. Tapi, UNIK SIKIT. Cuz kawasan ni sangat pedalaman, so diorang boleh jadi macam dalam Bus. Kan kalau dalam bus kita boleh tekan BELL?? Sini tak, keretapi tu akan stop like every 5 minutes tuk ambik or turunkan orang. Perjalanan tak se smooth keretapi pertama. Tapi, best dapat tengok keindahan alam. Hehe.



Sampai kat Tenom, kami masuk satu Hotel. 

AMARAN : Ini adalah pendapat aku pasal Hotel tuh. I mean kami pelanggan right??




Hotel ni hotel Bajet, But sumpah, aku tak pernah pergi hotel bajet seteruk ini. Why? Okeh, dia kata every room ada SEMUA BARU, Peti Ais, Katil, dan lain. Tapi???


1) Bilik kami ada peti Ais. Tapi, rosak. 

2) Katil ada 4, tapi selimut hanya 1. 
3) Towel tiada, Apatah lagi sabun
4) Tandas?? Semua ok. Tapi......................... Takda Kunci.... I was LIKE???? WTF. Bayangkan korang tengah mandi, pastu ada orang bukak pintu tu? TerURAI semua apa yang ada. Giler. 
5) Taukey tu cakap, kalau nak tinggal kan bilik kena matikan semua kalau tak dia FINE RM 5?? Relevent ka??
6) Masa subuh second day, dia ketuk bilik and buka pintu bilik kitorang cuz taiada respond. Aku sedar masa tuh, yelah masih ngantok kot. Pastu, dia buka pintu tuh guna master KEY. Mana BOLEH KAN?? Against POLICY.
7) Masa kitorang nak check out, dia tengok satu bilik tuh, ada scratch dindingnya. So dia tahan diposit kitorang. DAfuq?? 

Okeh, on last day, kitorang check out dengan perasaan yang Grrrrr. Nak Tampar sikit ni orang tau. Then, bila celuk ja Tab kawan aku masa first day kat bilik yang ada scratch tuh rupanya.. Bilik tu dah ada scratch. Gile abg D panas since kami cekout bilik. 

"Kau tunggu ja peniasatan ok"Abg D

At last, the owner call, dia minta maaf and nak kembalikan deposit tu. Tapi kitorang malas, dah lah dia marah-marah. Tak respect custemer langsong.


Clickk to enlarge. And ada kat bucu katil, memang scratch. NI gambar masa 1stt diorang amsuk bilik tuh. 

Okeh. Enough with that. Yang aku tau. Kalau korang nak ke Tenom, aku rasa baik cari hotel lain. Feel secure sikit.

So, kami pergi taman PErtanian, sangat jauh OKEH. Carter bas kot. Tempat tu luas. And kitorang ingat nak ber BASIKAL ja. So RM 3 sejam dengan deposit rm 100. So, bila dah ke kaunter, kami mengalami KEKUYAKAN SIKIT. Dia cakap deposit rm 100 untuk satu basikal. WAT THE FISH. so kalau nak sewa kena ada rm 1100 deposit dan Rm33 for sewa basikal. So ohsem. But at last kami just guna train ja. 


PAstu petang kami ke swimming pool. Dah lama dah tak swimming. Then, make thing worse, Abg D ajak main Jadi-jadi. WAT THE FISH, DasarSI TUA. Ada kah bawa main jadi-jadi. So kami proceed ja and sangat memenatkan kot. Apapun, lagi kurang Hajar bila Abg D@GONG baerkali-kali melemas kan aku bila nak tangkap gambar. Since then, aku akan aware kalau "DUGONG APPROACHING". tak guna betul ahaha. 

SO siapa yang nak rasa naik keretapi tenom ni yang sangat unik, old skeul gitu, boleh lah try. Ramai tourist gak naik keretapi ni, cuz ya lah kan. Unik. Bila lagi. Tempat ni femes ngan KOPI TENOM. Tapi kami tak jumpa. Kawasan masih lagi selamat. And kalau nak buat research pasal bunga or anything else, boleh lah ke Taman pertanian Tenom. Sangat banyak flora kat sana. Maigad, nasib kejap ja kat sana.


Banyak lagi kot benda nak cerita, tapi apakan daya. Aku penat nak taip. Dah panjang sangat kot post aku ni. Sampai sini jak. BTW: DIORANG PLAN NAK KE TAWAU bulan 6 ni. Mau join? Komen plis. (Ajak-ajak ayam). 





ASSALAMUALAIKUM


0 comments:

Post a Comment

sia rasa:

mARI BacA ^^V

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...