About Me

Mari Minum Kopi@coffee. Emm~~~Secawan, menceriakan.

Assalamualaikum WBT. Hari ni saya ada listening test. Alhamdulillah, kami semua dapat menjawab soalan yang d beri dgn yakinnya(Alhamdulillah). Nway, Coffee adalah termasuk dalam listeing test tadi. Terdetik pulak sy nak cari maklumat mengenai kopi dan kebaikannya. Sy suka sgt minum kopi, especially brown coffee (KOPIKO). Nikmatnya xterkata. Hehhe. Erm. Kalau ckp psl kop, mesti kita akan berbicara tentang CAFFEIN atau kafein. Erm, berikut merupakan antara kebaikan kafein:

1)      Kafein dalam Kopi merupakan Zat kimia berasal dari tanaman yg mampu merangsang otak dan system saraf. Kafein merupakan jenis alkaloid yg dikenali sebagai trimetilsantin. Kafein juga dpt ditemui dalam minuman lain seperti the, koko, dll.
2)      Kafein dapat membantu berfikir dengan cepat.
3)      Kafein dapat mencegah gigi berlubang. So makanlah makanan ringan seperti Kek , biskut manis dll dengan kopi. Sedap d mulut, dan selamat.
4)      Membantu mengurangi sakit kepala.
5)      Kafein dapat melegakan asma dengan melebarkan saluran bronchial yang menghubungkan kerongkong dan paru2.
6)      Kafein dapat meningkatkan rasa riang. So kalau dalam moody 2 try lha minum secawan kopi.he~~~
7)      Kafein melindungi jantung.
8)      Mengelakkan Parkinson.  is a degenerative disorder of the central nervous system( from wiki)
Banyak lagi kebaikan kopi. Erm, No wonder my dad loves to drink coffee. He2. Maklumat ini saya perolehi dari blog I luv islam.so sebarang yg salah. harap d maaf dan d betulkan. (-_-") Ada seorang saudari yang mengcopy and paste maklumat dari sumber berbahasa indon yang sangat berguna. Tq. I LUV KOPPY. I mean Coffee 

0 comments:

Post a Comment

sia rasa:

mARI BacA ^^V

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...