About Me

+-x= Qada Solat =x-+

Assalamualaikum Guys. 

Baru jak tadi STRUGGLE jawab test 1 CTI 221. Btw, Ustaz Abdullah memang pandai main psycho. Dia kasi 3 soalan. Then terus dia ckp "Test habis 3.10 PM". Ok fine, kalau 3 soalan solo ok. Ni 3 soalan yang dah beranak cicit. Tiba-tiba "Jawab 1 soalan jak". Fuyooh, semua urang ingat kena jawab semua. Hihi. Btw, after test tadi aku terdengar perbualan antara kawan aku dengan ustaz Abdullah. well, guess what? Dorang berbual mengenai QADA SOLAT.

credited to www.azr.com.my
Satu jak bagi aku. Walaupun ustaz Abdullah selalu bercakap dalam nada yang malar. Tapi, when it comes to religious matter, bait-bait perbicaraan yang keluar dari mulut dia sangat memberi kesan yang mendalam kepada aku. Soalan ni aku dah tanya dekat ustaz Kamari. Jawapan mereka sama. Dan kata-kata ustaz Abdullah dan Ustaz Kamari simple jak

"kalau dah tertinggal solat subuh, terus jak qada x perlu tunggu tengahari. Ajal boleh datang tiba-tiba. Kalau kamu meniggal sebelum tengahari macam mana???"

Kata-kata tu memang menabakku dari jauh , yalah sebelum ni incase tertinggal subuh aku akan qada after zuhur. Nasib belum lagi ajal datang menjemput. Dahlah banyak dosa. Btw, kalau dah tertinggal solat Fardhu, ustaz Abdullah cakap kena qada solat fardhu tu sebelum kamurang mau solat sunat. And kata-kata ustaz yang masih terngiang-ngiang di kepala ku

"Qada solat ni dimana kita solat sungguh-sungguh mintak Allah maafkan kerana tertinggal solat"

Bersalah dan merana pula jiwa aku bila mendengar bait-bait diatas. Yalah, kalau aku qada. Aku bukannya sungguh-sungguh. I mean ndak kusyuk. BERDOSA NYA AKU. Harap aku dapat berubah. BTW, before I end this post, I love to say that Im not an expertise in this field. I get all the info from Ustaz yang menjadi lecturer aku kat sini. ^^. Salam dan selamat berbuka 





0 comments:

Post a Comment

sia rasa:

mARI BacA ^^V

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...